Kávé, tea, alkohol

A víz a legfontosabb folyadék, de mennyit lehet fogyasztani másból

Nézzük az egyik leggyakoribb italt, amit még majdnem behunyt szemmel fogyasztunk reggelente. ( ismertem olyan hölgyet, aki este lefőzte a kávéját, hogy reggel becsukott szemel is megtalálja, addig nem csinált semmit, amíg meg nem itta a kávéját) Én frissen szeretem a kávét és ha lehet inkább egy falatot eszem előtte. Nekem sokkal jobban esik.

Kávé
Egy finom kávé többször "mentheti meg az életed"

A kávé és az egészség kérdése sok helyen felmerül, ezért egy pár sorban nézzük meg mi a véleménye erről Dr. Bertil Marklund svéd háziorvosnak, aki a 10 aranyszabályt írta.

Jó hírek jönnek a kávé fogyasztók számára. Ugyanis a kávé koffeint és antioxidánsokat tartalmaz és tanulmányok sokasága kimutatta az egészségre gyakorolt pozitív hatásait.

Azt is kimutatta, hogy 3-4 csésze elfogyasztása az a mennyiség, aminek akár egészség javító hatása is lehet.

A kutatások szerint:
napi 1 csészével megnövelt kávé fogyasztás csökkenti a diabétesz kockázatát – 120 000 emberen végzett kutatás. Függetlenül attól, hogy előtte napi hány csésze kávét ivott az ember

450 000 embernél végzett vizsgálat azt mutatta ki, hogy napi 3 -4 csésze kávé elfogyasztóknál 25%-al kisebb a diabétesz kialakulásának veszélye, mint azoknál, akik napi 0-2 kávét isznak.

20 éven keresztül figyeltek 80 000 nőt, akik napi 2-3 csésze kávét fogyasztottak és majdnem 20% al csökkent a sztroke esélye azokhoz képest, akik egyáltalán nem fogyasztottak kávét.

Svéd kutatás alapján napi 3 – 5 csésze kávé fogyasztása esetén 60%-al kisebb az Alzheimer –kór kockázat, azokhoz képest, akik 0-2 csésze kávét isznak.

Hasonló a helyzet a Parkinson-kórral is. Napi 3 csésze kávé fogyasztásánál 50% -al kisebb a valószínűség ennek a kórnak a kialakulására.

Azt is megállapították, hogy azoknál a nőknél, akik napi kettőnél több kávét fogyasztanak ritkább a vastagbélrák és a mellrák kiújulása.
Nos ennyit a kávéról. Szerintem nem kell félni, ezzel az itallal, de ne feledd csak a víz után….

Talán a kávé után a tea a második leggyakoribb reggeli ital, de közismert, hogy az angolok délután is rendszeresen fogyasztanak teát. Talán többet tudnak mint mi a teáról?
Bizonyára tudják azt, hogy a teának is élénkítő hatása van és egy csésze teában 40 -50 mg koffein található

zöld tea
A zöld tea az egészség megőrzés egyik itala lehet

. Ezért lehet, hogy délutánonként, mikor már az angolok elszontyorodnak bevetik a tea kúrát, hogy kibírják ébren akár késő estig. De ez csak a zöld és fekete tea esetében igaz. A rooibosban illetve a gyógyteákban nincs koffein.
A fekete és zöld tea is tele van antioxidánsokkal ezért képes csökkenteni a stroke, diabétesz és szív-és érrendszeri kockázatokat.
A nagyapám, de az apám is és így már én is a hideg téli napokon pálinkát rakunk a forró gyümölcsteába. Hogy ennek milyen az antioxidáns értéke fogalmam sincs, de két deci forró nedű rendesen megizzaszt az biztos, különösen ha jó sok a pálesz benne. ÉN ezt természetes orvosságnak könyvelem el.

Igen a jó minőségi pálinka szerintem gyógyszer, de ez komolyan kényes téma. Mert az alkohol lehet gyógyszer is és rendkívül káros is. Itt is a mennyiség a mérvadó. Az alábbiakban majd kiderül mennyi a kritikus mennyiség, de előtte még egy érdekesség.

Minden nemzetnek megvan a maga alkoholista csoportja ami annyit jelent, hogy az alkohol forgalom 50 %-át az a bizonyos 10% fogyasztja el, akik a kritikus alkoholisták csoportjához tartoznak. Nekik van a legtöbb problémájuk az alkohol fogyasztásából.
Először a rendszeresen piázóknál függőség alakulhat ki és még ha van az alkoholnak pozitív hatása, ezeket a sok alkohol kiöli a szervezetből. Nem beszélve arról, hogy krónikus betegségek alakulhatnak ki.

További érdekesség még az alkohollal kapcsolatban, hogy a nőknek jobban felszívódik a vér- alkohol szintje azonos mennyiségű alkohol elfogyasztása esetén. Ennek az az oka, hogy a szervezetünkben raktározott víz felhígítja illetve feloldja az alkoholt.
A nők általában könnyebbek a férfiaknál, és így értelemszerűen testnedvük is kevesebb. A májban ugyanaz a rendszer bontja le az alkoholt, mint az ösztrogént, azaz a női nemi hormont. Ebből az következik, hogy a nők mája lassabban fogja lebontani az alkoholt. Ezért különböző a nők és a férfiak kritikus alkohol tűréshatára.

Ez a tűréshatár

  • férfiaknál heti 14 phár bor
  • nőknél heti 9 pohár bor,

De az egy alkalomra levetített mennyiségnél is jobban bírják a strapát a férfiak egy pohárral

  • férfiaknál 4 pohár bor /alkalom
  • nőknél 3 pohár bor /alkalom

Miért beszélünk borról?

Mert az van a köztudatban, hogy a vörösbor egészséges. De valójában egészséges-e a vörösbor?
Igen az, amit nekem is javasolt 1998 ban a belgyógyász a vérhígításra. Ugyanis a vörösbor szuper antioxidánsa a rezveratrol. Ez a vegyület az erjesztéskor a felhasznált szőlőhéjban és magban termelődik. E rezveratrol egyrészt erősíti a géneket, amelyek az egészséges sejteket védik az öregedéstől, másrészt gátolják a rák kialakulását.

De a borban levő egyéb antioxidánsokról is elmondhatók, hogy stabilizálják az immunrendszert, megvédnek a gyulladásoktól. Ha olyan bort keresel, aminek a legnagyobb rezveratrol a tartalma akkor inkább a sötétebb, rusztikusbb száraz vörös borokat keresd, ezek közül is a pinot noirnak van a a legmagasabb rezveratrol szintje.

Ilyen szőllőból, csakis finom bor készülhet

Ebből az adódik, hogy ha még jobban akarsz segíteni a szívednek és érrendszerednek, akkor érdemes rendszeresen fogyasztani jó minőségű vörösbort. Ezt számol átfogó vizsgálat is bebizonyította, hogy a mérsékelt alkoholfogyasztás a felnőtt és időskorban csökkenti a kockázatot.

A svéd SBU és OEP közleménye szerint azok a cukorbetegek, akik alkalmanként fogyasztanak kisebb mennyiségű alkoholt, ritkábban halnak meg szív-érrendszeri betegségekben.

További érdekesség finn kutatóktól, akik 11 000 ikerpárt figyeltek 20 éven keresztül azt tapasztalták, hogy a mérsékelt alkoholfogyasztás ( napi 1 -2 pohár bor ) 30%-al csökkenti a cukorbetegségek kockázatát a férfiaknál és 40%-kal a nőknél.
Hasonló a helyzet a reuma kialakulásánál. Egy skandináv felmérés szerint 40-50% -al kisebb a reumatikus megbetegedések kockázata.

Most már gondolhatnánk, hogy ha az alkoholnak, főleg a vörösbornak ilyen jótékony hatásai vannak, akkor vedelhetünk kedvünk szerint, ami végkép nem igaz. A kutatások inkább az alkohol káros hatásait vizsgálták, ami jelentős, ha túlzásba viszi az ember. Ezért nagyon oda kell figyelni a rendszeres fogyasztásra, mert akár függőséget idézhet elő, és a függőség az sokszor a mennyiség növekedésével is járhat, ami átbillenthet a ló másik oldalára.
Így lesz az egészséges alkoholból gyilkolószer.

Ennek ellenére azt mondom egészségedre – de okosan, mértékkel.

Comments

comments

YouTube
Instagram

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás