Stresszmentesen élni

Az élet nemcsak azért van, hogy túléljük, hanem azért, hogy megéljük

A megéléshez tartozik a stressz is, de annyi biztos, hogy a stresszmentes élet sokkal egészségesebb. Viszont az is igaz, hogy stresszreakcióra is szükséged van a túlélési reflexeidhez. Tehát az egész úgy néz ki, hogy a stressznek a negatív oldala mellett pozitív oldala is van. Ugyanis a test stresszreakciók segítségével készíted fel magad az újabb és újabb harcokra.

Napi harcok

Az embert a nap folyamán érintik pozitív és negatív események is. Annyit már tapasztaltunk, hogy olyan nincs, hogy csak fekete, de az is igaz, hogy nagyban hozzájárulhatsz gondolataiddal, hogy még a „fehér dolgokat is sötétnek lásd.” Ezt én úgy szoktam nevezni az egyik barátomtól hallva, hogy negatív mantra.

Negatív mantrának az nevezhető, amikor elképzelsz egy nehéz , fenyegető helyzetet, ami több mint valószínű soha nem fogsz bekövetkezni. A test mégis stresszel válaszol. Ugyanúgy, mint amikor dühösen, felhúzod magad vagy egzisztenciális problémákkal szembesülsz vagy csak egyszerűen unod magad.

De akkor is stresszel válaszol a tested, ha az élet pozitívumai ellenére fenyegető balesetek, potenciális betegségek vagy hasonló borús kilátások miatt emészted magad. E mellé társul a televízió, média ahonnan folyamatosan dől a negatívizmus, ami kitűnően táplálja a félelmeid.

Mivel a stressz az élethez tartozik a kutatók érdeklődéssel figyelik a stressz hatásait. Mára már kiderült, hogy a stressz ugyanolyan káros az emberi szervezetre, mint a dohányzás. A szerencse az, hogy úgy mint a dohányzást a stressz jelentős részét is képes kezelni az ember.

stressz okozója aIgaz, hogy mindezt megnehezítik a modern társadalmi adottságok, mint a közösségi háló, internet és okos telefonok, ahonnan özönlenek az információk és rengeteg döntésre kényszerítenek. Meg kell tudni különböztetni a valós és valótlant illetve legfőképpen azt, hogy milyen hatással ( inkább negatív ) van egy-egy információ a személyedre, mennyire érdemes ezzel foglalkozni.

Ha nem tudod kezelni ezeket az információkat, akkor gyakran olyasmin is rágódsu, amihez semmi közöd- feleslegesen stresszeled magad. Ehhez kapcsolódhatnak a túlzott munkahelyi elvárások, szoros időpontok, amivel a stresszed napról napra nőttön-nő.

Az egészség megvédése érdekében az ajánlott védelem a pihenés. Ha nem szakítasz elég időt a pihenésre, regenerálódásra, akkor megromolhat az egészségi állapod.

A stressz különböző formái

A stressz lehet

• negatív ( mindenkinek ez jut a stresszről eszébe)
• de lehet pozitív is

Pozitív stressz

Akkor szokott érződni, amikor valami nagyszabású, fontos feladatot kell megoldanod. A kiváltott stressz egy plusz energiát adhat, ami a feladat elvégzéséhez szükséges. Persze embere válogatja, hogyan éli meg a stresszt ugyanabban a szituációban.

Negatív stressz

A fenti szituáció más embernél jelentkezhet negatív stresszként is, mivel különbözőek vagyunk, és különféle képen reagálunk dolgokra. Nekem lehet a dolog izgalmas, motiváló, még téged stresszben tarthat ugyan az a feladat.
Sokan a kívülről érkező nyomástól görcsölnek be, pedig sokszor a saját magad számára támasztott feltételeknek, előítéleteknek nehéz megfelelni. Ha saját magadnak túl magasra rakod a lécet, akkor állandóan stresszben tudod magad tartani, ami a túlterheléshez vezethet pusztán azért, hogy bebizonyítsd, hogy alkalmas vagy a feladatra.

Vannak helyzetek, mikor azért vagy stresszes, mert értelmetlennek tartod a feladatot , esetleg munkanélküliség áll fenn nálad vagy nincsenek céljaid, reménytelennek látod a helyzeted, ami búskomorrá tehet.

Mi történik a testben?

A stressz kihat az egészségedre, felemészti az energiádat, tápanyagaidat és feléli a szervezeted tartalékait. Stresszhormonok, - adrenalin és cortisol – szabadulnak fel, amik megemelik a vérnyomást, vércukorszintet és a vérlipidek szintjét.
Ezek a folyamatok a szabadgyökök elszaporodásához és az immunrendszer sérüléséhez vezetnek. Ezzel növekszik a szív-és érrendszeri betegségek, a diabétesz, különböző fertőzések és a rák kockázata.

A rövid stressz periódusok nem okoznak ilyen károsodásokat.

Az igazi veszély a folyamatos vagy ismétlődő stresszben rejlik.


Amin nem tudsz változatni, azzal ne stresszeld magad,

Milyen stratégiákkal harcolhatsz a sressz ellen?

Általános gyakorlatok

A stresszt leghatékonyabban az aktivitásoddal tudod legyőzni. Legrosszabb amit tehetsz, hogy magadba zárkózol, passzivitás üzemmódba helyezed magad, hogy időt nyerj. Ha gyorsan ki akarsz kerülni a stressz helyzetből, akkor lendületbe kell, hogy kerülj. Tenned kell valamit. Ha semmi mást nem tudsz, akkor mozogj, sétálj, fuss mert ilyenkor a strsszhormonok helyett oxytocin – nyugtató hatású hormon termelődik, ami kellemesen ellazítja a testet.

Üdítő alvás

Az alvás csodákra képes. Nem csak az agynak, de a testnek is szüksége van alvásra a felfrissüléshez, regenerálódáshoz. Ha nem érsz rá aludni, akkor gyorsan elfogynak az energia tartalékaid ami a hatékonyságod rovására mehet. Romlani fog a problémamegoldó képességed és nehezebben tudsz majd nemet mondani. Képtelen leszel harcolni a stresszel, ami később teljesen levehet a lábadról.

Helyes légzés

Lélegezz lassan és mélyeket. A nyugodt szabályszerű légzés talán a leghatékonyabb eszköz a stressz ellen. Lassú légzéssel a levegő a gyomorodba jut, amitől testileg-lelkileg megerősödsz, friss energiával fogsz feltöltődni. Ez a technika segít helyreállítani a belső harmóniát, ami fontos a nagyobb teljesítőképességhez. A mély légzés gyorsítja a vérkeringést, csökkenti a szorongást, stabilizálja a sz immunrendszert, jó közérzetet és belső nyugalmat okoz.

Tanulj meg megbocsátani

A múlt megváltozhatatlan. Ami történt megtörtént, hibát követsz el, ha ezen sopánkodsz. Ne mardosson a bűntudat, bocsásd meg magadnak és vond le a tanulságokat. Utána próbáld meg újra. Fogadd el más emberek bocsánatkérését is, felejtsd el az apró igazságtalanságokat, kerekedj felül a problémákon.

Hogyan irányítsd az életed?

Kapcsolj ki

Ha mindig elérhető vagy, ha nem jössz le a Facebookról, és azonnal e-mailjaidre válaszolgatsz, akkor rengeteg hasznos időtől fosztod meg magad. Fordítsd meg a stressz, tedd alacsonyabbra a lécetfeladatokat. Koncentrálj azokra a dolgokra, amelyeket mindenképpen elkell végezned és utána légy elérhető a világ számára.

Lejjebb a léccel – bízz magadban

Tisztázd másokkal a képességeid, helyzeted, hogy ne várjanak többet tőled, mint amire normálisan képes vagy, hogy ezzel elkerüld a konfliktus helyzetet. Igyekezz saját magadnak is optimális magasságba helyezni a lécet. Sokkal jobban fogod magad érezni, ha teljesítesz valami, mintha azon idegeskedsz, stresszeled magad, hogy nem feleltél meg az elvárásaidnak. Boldogabb leszel és kiegyensúlyozottabb, ha engedsz egy kicsit a gyeplőn, ugyanis a maximalizmus előbb utóbb benyújtja a számlát.


Légy Boldog éjjel - nappal

Forrás: Dr.Bertil Markund 10 aranyszabály avagy hogyan éljünk 10 évvel tovább könyből idézünk. Kapható a könyvesboltokban. Kiadta: Corvina Kiadó Kft. 2017

Comments

comments

YouTube
Instagram

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás