Vitaminok

Klasszikus vitamin besorolás

A vitaminokat klasszikusan 2 csoportba sorolhatjuk:

• vízben oldódó vitaminok
• zsírban oldódó vitaminok

Dióhéjban annyit még érdemes tudni a vitaminokról, hogy annak ellenére, hogy kis mennyiségben van rájuk szükség, mégis nélkülözhetetlen tápanyagokról beszélünk. A vitaminok többségükben a sejtekben lejátszódó biokémiai folyamatok katalizátorának, enzimeik alkotó részeként funkcionálnak.

Vízben oldódó vitaminok

C, B-vitaminok, (B1, B2,B3, B6, B12 ) és P vitamin. Ezekkel a vitaminokkal nem lehet túl adagolni magunkat, mert nem képesek a szervezetben raktározódni ugyanis a vizelettel kiürülnek.

A C-vitamin ( aszkorbinsav) a P-vitaminnal ( rutin) karöltve a hajszálerek falának megerősítésében játszanak szerepet. Hiányuk hajszáleres vérzéshez, esetleg fogíny vérzéshez vezethet. A C-vitamin ezen felül erősíti az immunrendszert, betegségekkel szembeni ellenálló-képességet növeli. Közismert, hogy hiánya a skorbut nevű betegséget okoz. Továbbá semlegesíti a szabadgyököket ezért az antioxidánsok közé is besorolható a P-vitaminnal együtt.

A B- vitamin számos tagból áll. Főleg az anyagcsere folyamatokban van szerepük. Testi és szellemi teljesítőképesség fokozó hatásúak. A köztudatban is ismert, hogy a B –komplex adagolásával étvágynövelő hatás érhető el. Ezért a fogyókúrázók számára nagy terhelést jelent. Továbbá nagy szerepet játszik a vérképzésben, amiből következtetni lehet, hogy hiánya vérszegénységet okozhat.

Zsírban oldódó vitaminok,

A, D, E, K és az F –vitaminok. Ezek a vitaminok ellentétben a vízben oldódóakkal képesek raktározódni a szervezetben éppen ezért túladagolhatók. Némelyiküknél a túladagolás a hiányállapothoz hasonlóan súlyos tüneteket okozhat.
az A-vitamin a bőr és nyálkahártyák optimális állapotáért felelős, aminek hiányakor hámlások, hámosodási zavarok figyelhetők meg. Fontos szerepe van a szemben felépülő rodopszin nevű anyag termelésében, ami a tökéletes látáshoz szükséges. A nem kielégítő A-vitamin szint romló fényviszonyok mellett, (pl. szürkület) ugrásszerű látásromlást ( farkasvakság) eredményez. Ennek ellenére túladagolása könnyen elérhető ezért óvatosan kell bánni az A-vitaminnal.

A D-vitamin a vér kalciumszintjét tartja fenn azáltal, hogy segíti a tápcsatornából való kalciumfelszívódást valamint csökkenti a vesével történő kalcium ürítést. Főleg csecsemő és kisgyermek korban fontos a D-vitaminpótlás a megfelelő csontosodáshoz. Könnyen túladagolható, amely következménye a csontok vastagságának növekedése.

A K-vitamin a véralvadási folyamatokban játszik döntő szerepet. Hiányában vérzékenység alakul ki. a A K2-vitamin fontos szerepet játszhat a csontsűrűség egészséges szinten tartásában de a K2-vitamin napi bevitelének növelésével az érelmeszesedés nem csupán megakadályozható, de vissza is fordítható. A K-vitaminok közül bizonyos (MK-7, MK-8 és MK-9 típusú) K2-vitaminoknak van a legjelentősebbek szerepük abban, hogy megakadályozzák a kalcium lerakódását az artériák falán.

Az E-vitaminnak több feladata is van. Elsősorban semlegesíti a szervezetben folyamatosan képződő szabadgyököket. Másodsorban az anabolikus hatás, ami inkább a sportolókat érdekli, ugyanis növeli a fehérjebeépülési folyamatot a szervezetben. Az E-vitamin túladagolásra még nem volt példa.

Az F –vitamin az gyakorlatilag maga a zsír, úgynevezett esszenciális zsírsav, mely a sejtek membránstabilitásához ( sejthártya épségéhez ) szükséges.
Igaz, hogy magasabb fizikai aktivitás mellett több vitaminra van szükség, de kerüljük az extrém adagolásokat, mert egyrészt semmi értelme, másrészt felesleges pénzkidobás.
Nézd meg a vitaminnavigátor….

 

Please follow and like us:
error

Comments

comments

Facebook
Facebook
YouTube
Pinterest
Pinterest
Instagram

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás